Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Värma växthus

Forumindex Trädgård/Odling Värma växthus

18 augusti 2017 kl 20:07

offgridsweden

Hej,

Söker efter goda råd när det gäller att effektivt värma växthus.
Första året jag har växthus.

Har idag en elfläkt på 2000 watt och en termostat för att reglera värmen nu när hösten är på väg, men detta kommer ju bli ganska dyrt om vi vill köra växthuset fram till november.

Tänkte att man kunde leda frånluften från huset till växthuset. Någon som ser ett problem med det?

Annan lösning skulle vara en luftvärmepump, men finns det några som är avsedda för små ytor ca 15 kvadrat.

Några andra förslag eller tips? Jag kan inte vara den första som tänkt på detta.

Maila mig gärna

info@offgridsweden.se

19 augusti 2017 kl 14:53
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej.

Att värme växthus har inte direkt någon universal lösning. Det är en del omständigheter som spelar in. Håller just på själv att bygga ett växthus av sk engelsk modell, dvs med dubbelradig tegelstensgrundmur. Just för att förlänga säsongen utan att behöva tillföra värme, och för att dämpa temperaturvariationen.

Vårt hus ligger i norra sverige och vi kan ha frostnätter i juni och augusti. Nu bor vi alldeles vid Umeälven (inte ens 100 m) vilken är en stor ackumulator. Vi har frostnätter senare än våra vänner som bor i samma by men en bit från älven.

Växtligheten runt växthuset kan också ha betydelse.
Växthusets geografiska placering har också stor betydelse.
Min erfarenhet är att växthus behover våldsamma effekter på våren just när odlingen är som mest intensiv. Nu har jag som referens Hällnäs trädgårdsodling som är flera tusen m² växthus. Så även odlingssekvensen och omfattningen spelar in.

Nu skriver du 15 m², så det är hobbyodling och då faller det oftast på ekonomin, det blir helt enkelt dyrt att värma växthus. Hela idén med växthus är ju att nyttja solen för att värma och skapa bra odlingsklimat.
Vill du odla tidigt på våren med risk för -20 nattetid i mars, behöver du stor värmeeffekt. En luft-luft värmepump fungerar dåligt vid -20.
En luft-luft värmepump har automatisk reglering så i princip kan du sätta in en ganska stor sådan, den kommer dock att inte ha så lång drifttid. De minsta luft-luft vp klarar husuppvärmning, med någon plusgrad ute, ca 40-50 m². Är det -25 klarar de inte det.
Jag tror nog att detta blir en fråga om att testa och prova sig fram.
– vad tillåter ekonomin? En l-l värmepump kostar ca 15 000 kr, det blir ganska dyra tomater.
– en mindre värmepump förlänger säsongen, men klarar inte rejäla frostnätter.
– en större l-l värmepump blir något dyrare och ger troligen något längre säsong än en liten, men även en större värmepump fungerar dåligt vid -20.

15 mars 2018 kl 09:50

Mona M Hallin

Ett sätt att värma växthuset tidigt på året är en rejäl varmbänk i växthuset. Med det menare jag alltså en varmbänk enligt konstens alla regler med isolering runt bänken (av t.ex. halm) och glas på bänken. Dubbel vinst  – jämnare dygnstemperatur i varmbänken och uppvärmning av växthuset. Det värmer förstås inte lika effektivt som en värmefläkt men det drar ingen ström i alla fall och hästgödsel får man ofta gratis från ridskolor.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.