Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Träullithus

Forumindex Huskonstruktioner Träullithus

10 januari 2014 kl 22:13
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Är det någon som har erfarenhet av att bygga hus i träullit? Vad tyckte ni? För och nackdelar?

09 november 2014 kl 20:37
Ronny Östling
Ronny Östling

Var på studiebesök hos Ingevi Fall (Adolfsberg, Örebro)i Fredags. Ingevi berättade hur hon hade upplevt byggandet, hur det är att bo i huset osv. Och jag fick bara positiva vibbar från henne:)
Boka ett eget studiebesök om ni är intresserade av det massiva träullitbyggandet!
Ingevi bjöd på gott fika och mycket inspirerande historier.
Möjligt att vi bygger ett hus till våren:)

07 juli 2020 kl 23:27

MorTuta

Hej jag behöver hjälp med våtrummet i mitt lilla (33 kvm) betonghålstenshus. jag har isolerat väggarna med 5 cm träullit och lerklinat dem, det blir superbra, men nu har turen kommit till badrummet och jag velar som en tok.. vad är bäst att göra nu? sätta upp minarit på väggarna och kakla? och köra träullit/lera/träullsisolering i taket – eller köra hela primer/tätskiktgrejen istället? det kommer att vara diffussionsöppet ju, utanför duschrummet, genom en lecablocksvägg ut mot rummet i huset på ena sidan och träullit/betonghålsten på andra mot ytterväggarna. alltså vad kan hända egentligen? hur skulle jag lyckas bygga in fukt som kan mögla nånstans? betonghålstenen räknas väl som ”öppen”?  mvh Eva

07 juli 2020 kl 23:34

MorTuta

ps. fördelen med träullit är att det är lätt att såga i, lätt att montera och att lerklina på. Leran fäster bra. Nackdelen var att de var ganska tunga när man skulle lyfta hela skivorna (240x60x5 cm) men det beror ju på hur stark man är 🙂

sen var det inte helt lätt att hitta skruv och brickor att fästa upp träulliten på betonghålstenen. vi for runt en del innan vi hittade rätt. ds

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.