Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Takduk

02 maj 2015 kl 21:06

hellotulla

Hej! Plåttaket på vårt hus från 1939 är i dåligt skick, vatten har börjat läcka in på övervåningen. En sakkunnig har bedömt att det inte är troligt att taket går att laga på ett lyckat, hållbart sätt. Då återstår att lägga nytt tak. Priset är ganska avgörande för min sambo men för mig är det viktigt att det inte blir något miljövidrigt. Takduk har nämnts av min sambo & den sakkunniga bekanta. Först ratade jag det alternativet för att jag tänkte PLAST men när jag läser på tillverkarnas hemsidor så verkar det inte så illa, utan presenteras t.o.m som ett miljövänligt alternativ, där materialet produceras energisnålt, spill återvinns etc. Dessutom läggs duken ovanpå befintligt material, m en isolering emellan, vilket gör arbetet smidigt. Vad har ni experter för tankar om takduk?

Tack på förhand!

Mvh Therese

03 maj 2015 kl 07:37
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej Therese.
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Är tanken takduk i s f plåttaket? Eller funderar du på en duk under det nya takmaterialet? Som kondensskydd? Jag utgår ifrån att du menar takduk som takbeläggning.
Sedan är det avgörande, tycker jag, hur ni tänker kring estetiken. M a o passar det till ert hus?
Vad som också är viktigt i detta sammanhang, vad är taklutningen? Ett platt tak (eller låglutande) syns inte direkt och då tar enkelheten för att få det tätt, över och blir utseendet mindre viktigt. Å andra sidan kan jag tycka att ett hus från 1939 inte ska ha takmaterial från ”modernism”.
Vad är orsaken till att det börjat läcka in? Är bef tak gammalt eller är det fel på takutformingen/konstruktionen? Hur belastas taket? Förekommer det att man går på det? Hur är det med vindlast, snölast?
Om det är så att ni med hjälp av er sakkunnig på plats kommit fram till takduk med hänsyn till de faktorer jag nämnt ovan är den bästa lösningen, är nästa fråga vilken takduk tänker du på? Det finns flera varianter på marknaden.

Hoppas att någon fler expert kan ge sin syn på det hela.

Hälsning, Marcel

03 maj 2015 kl 09:26

hellotulla

Hej! Tack för svar! Jo, plåttaket är gammalt & därför uttjänt. Tycker detta är himla svårt då miljöaspekten knappt är tänkt på då man läser om olika takalternativ? Dessutom är det svårt att lita på tillverkarna när de använder ord som miljövänligt, då de väl i första hand vill sälja… Sen går ju de efter EU-bestämmelserna, samma bestämmelser som har godkänt PVC, som ju inte är särskilt ekologiskt. Takduk görs oftast av PVC läser jag mig till men finns också i epdm, nåt slags syntetiskt gummi som brukar användas i dammar & dyl. verkar innehålla färre tillsatser, mjukgörare etc & jag får intrycket av att det är bättre ur miljösynpunkt. Sakkunniga är inget problem att få tag på, men ingen som har ett vettigt miljötänk… :/

Det är takduk som takbeläggning jag menar, ja. Den svetsas m varmluft & blir helt tät. Man tvättar det trasiga plåttaket, lägger en isolering & sen takduken & svetsar sömmarna. Takduk funkar på tak m låg lutning, vilket vårt har på vissa ställen. Vad gäller estetiken så kan man välja till olika profiler så att det liknar t.ex plåttak… Ett annat alternativ vi skulle kunna ha m hänsyn till lutning, pris etc är shingel gjord av tjärpapp, det känns inte heller som nåt roligt material ur miljösynpunkt?! Detta börjar kännas hopplöst :/

Mvh Therese

• Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av  hellotulla.
28 maj 2015 kl 22:16
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Kolla upp om den här duken alternativt den med olivin,  frånsamma företag: http://www.buildsmart.se/#!derbigum-pure/c145v

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.