Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Spackel

05 februari 2019 kl 14:15

Elise_L

Hej!

Ni skriver här ‘undvik helt tvåkomponentsspackel’. Jag är nytt i det här och har försökt läsa på, men jag hittar ingen info: vad är tvåkomponentsspackel och varför ska det undvikas?

Hur vet jag om spackel jag köper i affären är tvåkomponentspackel eller inte?

Är Svanenmärkt spackel från t ex Flugger (Flugger Sandplast) ett okej alternativ ur miljö- och hälsosynpunkt?

Tacksam för svar!

05 februari 2019 kl 15:04
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej. Två komponents spackel har två komponenter. Dvs innan man använder det ska man blanda spackelmassa med en härdare. Du ser det i affären när det är en större förpackning (massa) ihop med en mindre som är härdare. Eller så står det på massaförpackningen att man måste köpa till härdare.
Dessa två genomgår en kemisk process när de blandas och efter viss tid avtar kemiprocessen och är spacklet hårt. Det är just det som är kruxet. Vad är det för kemi?
Som hemmafixare kan man hålla sig till enkomponents spackel som härdar i luften, oftast vattenbaserad.
Här finns det också cementbaserade blandningar som härdar efter blandning med vatten, cement med sand och vatten brinner, dvs härdar.
Svanenmärkt spackel skall vara OK. Du kan kolla kriterierna på svanens hemsida, spackel finns under kemiska byggprodukter, kap 2.3.

Hälsn, Marcel

05 februari 2019 kl 15:15
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Du kan också kolla in Auros spackel. De använder inga kemiska  ämnen i sina produkter. Lycka till/ Mvh Cathrine

06 februari 2019 kl 13:57

Elise_L

Tack så mycket för svaren!
Vi har kollat på Auros spackel, men det är rätt dyrt, och hantverkaren vi tänkte anlita vill bara använda det spacklet han är van att jobba med (Flugger Sandplast). Vi kollade med Flugger och den innehåller dolomit som fyllnadsmedel, samt ‘vattenburna dispersioner som polyvinylacetat eller styrenakrylat’ (plast alltså, men jag vet inte i vilken halt). Är det okej? VOC värden uppfyller kraven för Svanenmärkning, men är osäker om spacklet innehåller annat som är hälsoskadlig/miljöskadlig.

06 februari 2019 kl 15:26
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej.

Som alltid är det en fråga om avvägningar. Vilka kriterier har man? I detta fall är priset en viktig faktor och då får man avväga vad man köper. Tycker ni att Auro inte är prisvärt, då återstår Flügger. Den är ju Svanenmärkt och då bör du kunna lita på att den är schysst. Jag är inte tillräcklig kunnig för att bedöma säkerhetsdatabladet men det finns här: https://cdn.flugger.dk/~/media/grey-folder/safety-sheets/sv/sandpl-lg.ashx

Auros produktblad finns här: https://www.auro.se/fileadmin/filemount/pdf/Prodblad_AURO_329_Vaeggspackel_-_Ver01-12-01.pdf

Ni kan ju också fråga den som ska jobba med Flügger spacklet. Den personen är ju också en viktig faktor (en av kriterierna). Hur upplever den personen spacklet? Tydligen har personen längre erfarenhet av det.

kan detta vara ett alternativ? 5 kg 230 kr.

https://fargriket.com/produkt/inomhus/vaggar-och-tak/forarbete-behandling-av-traytor/spackel-684/

<hälsn, Marcel

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.