Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Polyuretanskiva med aluminium

Forumindex Renovering/Byggnadsvård Polyuretanskiva med aluminium

16 november 2018 kl 08:49

Lyckantropen99

Jag håller på och renoverar en gammal trävilla där vi fått göra om golvet i en glasveranda och kommer nu lägga vattenburen golvvärme under trägolv. Isoleringen i golvet består av Ekovilla (cellulosa) och vi använder naturmaterial i största möjliga mån. Nu inser vi dock att tjockleken på golvet inte räcker och vi skulle behöva lägga ett extra skickt ovanpå cellulosan för att minska spillet av värme neråt. Förslaget från byggfirman är antingen en styrofoamskiva eller polyuretan med aluminiumpapp.

Vet någon om dessa material avger emissioner när de utsätts för den värme som golvet kommer generera? Min känsla säger att det bästa är ett skikt med aluminium mot plåtarna (golvvärmen), men jag har ingen aning om hu polyuretan reagerar på värmen.

Några erfarenheter, tankar eller rekommendationer?

/ Steve

26 november 2018 kl 14:03
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej.

Jag läser här på portalen om plastbaserade isoleringsmaterial:
Plastbaserad isolering

Cellplast (polystyrol) framställs i likhet mineralullen i en mycket energikrävande process. Det innehåller styrol och giftiga flamskyddsmedel. Styrol misstänks skada arvmassan och är dessutom ett starkt nervgift. Därför måste polystyrol lagras minst i två månader efter framställning innan det får säljas. Under hela sin livstid avger de pentan som bidrar till sommarsmog. Cellglas är ett bra alternativ vid grundisolering.

Polyuteranskum är ett tvåkomponentplastisoleringsskum. Det används framför allt till glipor och hålrum som fogskum och för drevning av dörrar och fönster. När man använder den frigörs giftiga isocyanter. Vid brand frigörs giftig blåsyra och flamskyddsmedel som tillsattss isoleringen.Se även fogmassor.

Aluminium är för att minska strålningsvärme. I hussammanhang är strålningsvärme inte prio 1 (det är för små temperaturdifferenser för det) Är det krisartat med isolertjocklek kan man dock lägga aluminiumfolie. Det kostar inte särskilt mycket. I s f plastbaserad isolering kan man komplettera med foam glas. Skillnaden mellan cellulosa isolering och plastbaserad isolering är dock inte så våldsam stor. Handlar det om ett skikt om 50 mm eller så är nyttan med plastisolering ur värmeförlustsynpunkt inte så stor att det uppväger nackdelen med vad plastisolering kan innebära enligt texten ovan.

HÄLSN, Marcel

• Det här svaret redigerades 22 timmar, 31 minuter sedan av Marcel Berkelder Marcel Berkelder.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.