Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Plywood

Forumindex Byggmaterial Plywood

03 november 2018 kl 10:16

annax

Hej!

vi vill renovera vårt fritidshus. Många bygger idag med synlig plywood på stora ytor invändigt och vi tycker att det är jättevackert. Finns det verkligen inte emissionsfri plywood som är garanterat giftfri, det ska tydligen finns en tillverkare med Svanenmärkt plywood men jag har inte hittat något på nätet. Vet ni?

• Detta ämne redigerades 2 dagar, 22 timmar sedan av  annax. Anledning: Förtydligande om att jag hört att det finns men inte hittat
05 november 2018 kl 09:02
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej.

Vad jag kan hitta är Moelven skadinaviens enda tillverkare av plywood. Jag föreslår att du kontaktar dem.
Moelven köpte Vänerply som hade en svanenmärkt plywood.
Moelven Vänerply AB heter det nya företaget. Det framgår inte om de har svanenmärkningen kvar, men de tycks ha en hög hållbarhets- och miljöambition.

Örjan Bertilsson är produktionschef.
Orjan.Bertilsson@moelven.se

Dela gärna med dig av vad du kommer fram till.

Hälsningar, Marcel

05 november 2018 kl 16:33
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Hej Annex!

Tycker också Plywood är snyggt:-), tyvärr innehåller det dock lim. Men limhalten är låg i förhållande till de flesta andra träbaserade, limmade skivmaterialen.

Plywood innehåller tex betydligt mindre formaldehyd än spånskivor, dels eftersom de limmas i tunna fogar istället för tvärs igenom och dels eftersom det PF-lim som används har en lägre halt formaldehyd än spånskivans UF-lim.

Men vill du ha helt limfritt och träkänsla får du välja råspont!

Mvh Cathrine

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.