Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Osb-skivor

Forumindex Byggmaterial Osb-skivor

20 december 2015 kl 22:16

Fritan79

Jag såg precis på Äntligen hemma där Timell säger att Osb-skivor är giftfria då de pressas ihop med värme och inget lim används. Här skriver ni att det finns lim i skivorna om än det avger betydligt mindre gifter än andra skivor.

Vilket stämmer?

21 december 2015 kl 08:21
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej. Jag har personlig erfarenhet av Martin Timell och ibland säger han hellre det folk vill höra än att prata faktabaserad.
Gå in på olika leverantörers hemsida och läs produktinfoblad så kan du bilda din egen uppfattning.
Jag kollade som exempel på Byggmax OSB skivor, där läser jag att de produceras med syntetlim. På Norsk: Limet er PMDI (polymeric diphenylmathanediiso-cyanate). Formaldehyd anges vara noll.
Har letat och kollat ett flertal OSB skivor och inte hittat nån som inte innehåller lim. Sedan kan det vara olika limsorter.
Naturskyddsföeringen skriver om PMDI att den inte är särskild välundersökt och att långsiktiga effekter är okända.

Contifinish OSB3 skivor innehåller 3,7 % lim

läs om Byggmax OSB skivor

Läs mer om OSB contifinish

Folksam rekommenderar i sin byggmiljöguide Smartply OSB

Ett annat bra alternativ sägs vara kronoply OSB3/EO
enl spec på hemsidan är formaldehyd lägre än o,o3 ppm (parts per million) dvs ytterst, ytterst lågt.
Läs mer om Kronoply OSB, in english

Hälsn, Marcel

27 december 2015 kl 19:26
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Ja, OSB-skivor innehåller lim. Men det finns andra skivor som är helt limfria.  // Cathrine

27 december 2015 kl 21:35

Fritan79

Vilka skivor är helt limfria?

• Det här svaret redigerades 3 år, 8 månader sedan av  Fritan79.
27 december 2015 kl 21:36

Fritan79

Tack så mycket 😀

17 september 2019 kl 12:15

Pernilla H Jansson

Min erfarenhet av OSB-skivor gör att jag väljer bort dem i fortsättningen. Jag pratade med byggaren och sade att jag vill ha så rena material som möjligt och inte gillade spånskivor, för dess lim och emissioner. Han menade att OSB var jättebra och visst de har väl mindre halter av formaldehyd eller vad det nu är i limmet, men inte tillräckligt bra. Jag vet dessvärre inte vilket fabrikat vi hade, köpt i bygghandeln, Woody/Hedins.

Det jag vet är att snickaren som sågade till och satte upp dem i ett rum mådde dåligt den dagen och fick gå hem. Jag vet också att i TRE ÅR fick vi vädra dagligen för att få ut av lukten/emissionerna och det orsakade besvär i luftvägarna.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.