Forumindex › Byggmaterial › Osb-skivor
20 december 2015 kl 22:16 | |
Fritan79 |
Jag såg precis på Äntligen hemma där Timell säger att Osb-skivor är giftfria då de pressas ihop med värme och inget lim används. Här skriver ni att det finns lim i skivorna om än det avger betydligt mindre gifter än andra skivor. Vilket stämmer? |
21 december 2015 kl 08:21
![]() |
|
![]() Marcel Berkelder |
Hej. Jag har personlig erfarenhet av Martin Timell och ibland säger han hellre det folk vill höra än att prata faktabaserad.
Contifinish OSB3 skivor innehåller 3,7 % lim Folksam rekommenderar i sin byggmiljöguide Smartply OSB Ett annat bra alternativ sägs vara kronoply OSB3/EO Hälsn, Marcel
|
27 december 2015 kl 19:26
![]() |
|
![]() Cathrine Bülow |
Ja, OSB-skivor innehåller lim. Men det finns andra skivor som är helt limfria. // Cathrine
|
27 december 2015 kl 21:35 | |
Fritan79 |
Vilka skivor är helt limfria?
|
27 december 2015 kl 21:36 | |
Fritan79 |
Tack så mycket 😀 |
17 september 2019 kl 12:15 | |
Pernilla H Jansson |
Min erfarenhet av OSB-skivor gör att jag väljer bort dem i fortsättningen. Jag pratade med byggaren och sade att jag vill ha så rena material som möjligt och inte gillade spånskivor, för dess lim och emissioner. Han menade att OSB var jättebra och visst de har väl mindre halter av formaldehyd eller vad det nu är i limmet, men inte tillräckligt bra. Jag vet dessvärre inte vilket fabrikat vi hade, köpt i bygghandeln, Woody/Hedins. Det jag vet är att snickaren som sågade till och satte upp dem i ett rum mådde dåligt den dagen och fick gå hem. Jag vet också att i TRE ÅR fick vi vädra dagligen för att få ut av lukten/emissionerna och det orsakade besvär i luftvägarna.
|
Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.