Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Miljövänligt/ekologiskt linoleumgolv – finns det?

Forumindex Byggmaterial Miljövänligt/ekologiskt linoleumgolv – finns det?

09 mars 2017 kl 02:29

jessica.kjell

Hej Ekobyggportalen,

Jag och sambon bor i en 50-talstvåa i ett 3-vånings flerfamiljshus. Vi vill lägga ett tidsenligt rutigt linoleumgolv i köket, vilket är i originalskick. Det är förstås betongbjälklag som ”undergolv”. Eftersom golvet inte får bygga för mkt på höjden (pga befintliga trösklar och innerdörrar), har det visat sig vara väldigt problematiskt vilket golv man överhuvudtaget kan lägga in, om det samtidigt ska vara dels hälso- samt miljövänligt, och dels stämma inredningsmässigt. Får helst inte bygga mer än ca 15-18 mm från betongen.

Har kollat in Forbos Marmoleum Click, men efter lite research visar det sig att produkten i sin helhet inte är så miljövänlig som Forbo vill mena. Detta på grund av användningen av syntetlim (akrylatlim) för att sammanfoga själva linoleumplattan med HDF-träfiberskivan samt med det understa skiktet av kork (vad innehåller korkmassan?).

Dessutom behandlar de ju linoleumytan med något de kallar för Topshield 2, som jag inte vet riktigt vad det är, men kan ju till och med vara PVC-baserat, vad jag har läst. Har varit i kontakt med deras tekniska service, frågade då enbart om limmet och fick då veta att det var akrylatlim.

Känner någon här till någon annan återförsäljare som har en liknande men bättre produkt att sälja till vanlig konsument?

Någon tysk sådan kanske? Jag har hittat Wicanders Linocomfort. Har varit i kontakt med Ardbogolv som skulle kolla upp ifall de kunde ta in det. Har någon erfarenhet av det golvet? Linocomfort är också linoleumplattor med klicksystem, och vad jag kan läsa mig till, ska de vara bättre ur miljösynpunkt. Men förstås väldigt svårt att med säkerhet veta.

Tyvärr skulle det bli lite för tjockt att lägga in ens det tunnaste massiva trägolvet (14 mm) därför att vi måste ha ett undergolv att skruva i också, det tunnaste som rekommenderas där är den porösa träfiberboarden på 12 mm (annars MDF på 10 mm som tunnast).

Plan B är att lägga obehandlad lamellparkett (tyvärr finns det ju lim i parketten också, vill undvika det egentligen men det verkar fasen inte gå hur jag än tänker här??) och måla rutmönster med linoljefärg, men det känns mer som att det hör hemma i äldre hus och lägenheter…

Detta är inte lätt alltså! Hjälp emottages tacksamt…

Med Vänliga Hälsningar,

Jessica Kjell

23 december 2018 kl 17:12

Larospanet

Hej!

Nyfiken på vad du kom fram till och vad du valde?

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.