Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Måla

02 april 2017 kl 14:58

Jag

Om använder vattenbaserad färg (giftfri och miljömärkt) typ Beckers

Som oerfaren använder man oftast mera färg än angivet, målar nog generellt tjockare. Är det ändå riskfritt om man målar varv två direkt då tiden för övermålningsbar gått?

Känns torr när känner på väggen men vet ju inte om den är genomtorr, har gjort så dvs målat direkt efter typ 6h, gör det någon skillnad hälsomässigt? (Risk för extra emissioner då)

tack

03 april 2017 kl 08:25
Jan Hedberg
Jan Hedberg

Vattenbaserade färger från etablerade tillverkare innehåller oftast konserveringsmedel. Om färgen är giftfri så avger den väl inga skadliga emissioner?

Mvh

Jan

04 juli 2017 kl 00:04

Sheila

Hej!

Jag läste här att linoljefärg är ett miljövänligt alternativ. Jag ska byta ut gammalt virke på en del av en vägg mot skuggsidan. Huset är från 1930-talet och målades senast med akrylat (plastfärg) vilket verkar ha påskyndat åldringsprocessen på den sidan av huset.

Här på ekoportalen rekommenderas linoljefärg som ett miljövänligt alternativ, vilket också skulle vara bra för träet. Jag tror jag har hittat en bra vit nyans hos Ottossons Färgmakeri men den färgen är inte miljömärkt eftersom den innehåller zink. Anses det ändå miljövänligt att måla med den färgen, så länge zinket inte hamnar i vattendrag och liknande? Zink är ju trots allt ett naturligt ämne?
Dessutom ska ju färgen, vid grundning, blandas med balsamterpentin och och det ska ju inte vara så miljövänligt. Hur ska man annars kunna grunda virket?

Tacksam för svar! Ha en fin sommar!

06 juli 2017 kl 13:03
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Info om Zink, från Naturvårdverket:

Zink (Zn)

Zink är ett av de mindre giftiga ämnena bland de så kallade tungmetallerna, men också ett av de vanligast förekommande. Höga halter kan ha giftverkan, men ämnet behövs också i mindre mängd för allt liv som beståndsdel i olika enzym.

Användning

Zink används globalt och i Sverige som korrosionsskydd till galvanisering. Ämnet fungerar också som olika zinklegeringar, till exempel mässing. Zink används som råvara i metallindustrin och som ytbeläggningsmedel i metallvaru- och elektronikindustrin.

Spridningsvägar

Zinkutsläpp kommer från förbränning av olja, järn- och stålproduktion samt slitage av bildäck. Zink används även i tillverkningen av hustak, varifrån vissa utsläpp sker. Naturliga utsläpp av zink förekommer också, från berg, jordmån, sediment och vatten.

Miljöpåverkan

Zink är en livsnödvändig metall men en för hög zinkhalt är skadlig för exempelvis vattenlevande organismer. Miljöfarligheten hos zinkföreningar beror i första hand av den mängd zinkjon som frisätts.

06 juli 2017 kl 13:05
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Om du ska anv terpentin, se till att stå utomhus, undvik att andas in ångorna och att lämna in rester som miljöfarligt avfall. Vissa tillv har terpentinfri linoljefärg. MVH Cathrine

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.