Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Luftspärr

Forumindex Huskonstruktioner Luftspärr

23 mars 2016 kl 19:44

ansann

<p class=”MsoNormal”>Hej!</p>
<p class=”MsoNormal”>Vi har planer på att tilläggsisolera taket  på vårt gamla hus från 1870, så att vi kan använda det som idag är vindsutrymme som ”boendeyta”.  Huset har en ganska ovanlig takkonstruktion där takbalkarna bl.a. vilar på timrade innerväggar som vi vill behålla. Vi är lite osäkra på hur vi ska placera luftspärrspappen på insidan av takstolen, och har funderar på två olika sätt att lägga den, se bifogade bilder. Tänkte därför fråga om det finns någon här som vet om man kan placera luftspärrspappen (luftät, med ånggenomgånsmotstånd 24000 s/m)  som i alternativ 1, eller om luften ändå letar sig igenom konstruktionen?</p>
<p class=”MsoNormal”>Problemet med Alternativ 2 är att takstolen vilar på timmerväggen, och att det kommer bli svårt att få det helt lufttätt i det mötet.  Då detta möte också blir den högsta punkten i den ” varma konstruktionen” blir väl också detta ett möte där fuktig varm luft försöker tränga ut? vilket gör det extra viktigt att få det lufttätt just här?</p>
<p class=”MsoNormal”>Av den anledningen är vi mest intresserade av alternativ 1, samt att det känns lättare att utföra, men blir lite osäkra på om det fungerar?  Någon som har någon kunskap om detta?</p>
<p class=”MsoNormal”>Det som är rödmarkerat är luftspärrspappens placering</p>
<p class=”MsoNormal”></p>

27 mars 2016 kl 22:07
Ronny Östling
Ronny Östling

Hej Ansann!

Jag tror att jag har förstått läget, jag förutsätter att ni har en tät takpapp ovanpå taket och att ni har tänkt ha en luftspalt utmed takets insida.

Ni skriver att ni har en lufttät papp, med det antar jag att den släpper igenom fukt (ex. ekologiska byggvaruhusets luftpapp )

(http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/639/luftsparrpapp)

Båda alternativen som ni har ritat ska fungera med luftspalt och med lätt ventilerad ”kallvind” som drar med sig uppvärmd fuktig luft ut och ventilerar in ny luft vid takfot. Tyvärr en konstruktion som i sig är ganska känslig då den nu uppvärmda luften kan kondensera mot kalla ytor och skapa direkt fuktig miljö. Man behöver följa vad som händer noggrant de första åren när man har ändrat förutsättningarna (oavsett vart i huset man är och ändrar..)

Men.. i alternativ nr:1 så har ni dragit ner luftpappen på timmerväggarna.. Jag försöker alltid att undvika att bygga in konstruktioner med olika lager, speciellt som det nu handlar om båda sidorna av en vägg.

Varför?  Jo OM…det kommer in lite fukt i timmerväggen från ett läckande tak eller en avkondensering ovanför så vill jag veta detta och vill därför kunna se väggen från minst en sida.

Försök därför hellre att klämma pappen i ovankant/sidorna på stockarna med läkt eller gummiband.

Om det är kattvindar så kan ni låta luftspärrspappen vara i endast den uppvärmda delen

Hör gärna av Er och berätta hur ni gjorde eller om det var något som missuppfattades från min sida!

Det ska vara kul att bygga, annars kan det kvitta:)

Mvh/
Ronny Östling

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.