Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Luftspalt mellan isolering och spåntak?

Forumindex Huskonstruktioner Luftspalt mellan isolering och spåntak?

16 november 2014 kl 14:59

kaospilot

Hej,

Jag står inför att isolera takstolarna och har funderingar kring detta. Yttertaket är plåt och under har jag kvar det gamla spåntaket som är i fint skick. Har hört att det är moderna byggmaterial som kräver luftspalt (har naturligtvis spalt mellan spåntaket och plåten), så jag tänkte lägga isoleringen med diffusionsöppen duk utan luftspalt mot spåntaket och diffusionsöppen luftspärrpapp innanför isoleringen. Isolering har jag inte helt valt än, men det blir lin, hampa eller cellulosa. Kan jag lägga utan luftspalt mot spåntaket?

Tacksam för svar.

05 december 2014 kl 12:38

Moerne

Skulle inte tro att du behöver en luftspalt men kolla för säkerhets skull med leverantören när du bestämt dig för vilken isolering du ska ha.

10 december 2014 kl 17:52
Ronny Östling
Ronny Östling

Stämmer bra att det fungerar med diffusionsöppen takpapp på spånet.

kolla så att den klarar av lite tuffare tag bara då spånet kan vara lite vasst i kanterna!

Du nämner insidan och där ska genomgångsmotståndet (sist jag kollade) vara 5 ggr högre/tätare än vad utsidans papp har. Fukt ska ha svårt att komma upp i isolering men lätt att ta sig vidare ut ,IfALL den kommit in:)

Köper du dessa av samma leverantör så brukar det stämma, men alltid bra att fråga en extra gång:)

någon som har tips på bra miljövänlig diff-broms??

Lycka till!!

/Ronny

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.