Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Luftflöde i luftspalt

Forumindex Huskonstruktioner Luftflöde i luftspalt

21 juni 2016 kl 20:49

Goran E

Hej! Jag planerar att tilläggsisolera med skivor av linisolering utanpå stående två-tum plankvägg. Liggande reglar (45×95)mellan skivorna, asfaboard och liggande spikreglar (34×45)som den stående panelen spikas i. Liggande spikreglar innebär dock att det inte blir ett vertikalt luftflöde från längst ner och hela vägen uppåt inne i  luftspalten. Är ett sådant vertikalt luftflöde viktigt för att ventilera luftspalten? Jag undrar också om asfaboard har tillräckligt lågt ångmotstånd så isoleringen andas tillräckligt mycket utåt? På insidan av plankväggen finns fiberskiva och strukturtapet.

22 juni 2016 kl 06:26

Kristoffer

Hej,

Om det är lockpanel bestående av bottenbräda och lockbräda så fungerar luftspalten utan problem då mellanrummen mellan bottenbrädorna tillåter luft att flöda obehindrat.

Är det stående spontpanel så skulle jag sätta spikreglarna i två lager, ett stående först och sedan ett liggande lager utanpå. Sen spikar du panelen i det liggande. Fasaden bygger ut några centimeter extra men du behöver inte gå och fundera i all framtid på om du har tillräckligt luftning och jag garanterar dig att det är värt för att få sinnesro.

Ett alternativ kan vara att gå ner till 28×70 mm som dimension på spikreglarna. Du får då en total tjocklek om 28 + 28 + panel. Den dimensionen finns dessutom som ändspontad vilket gör att du kan skarva den mellan reglarna och får då minimalt med spill. Jag använder alltid den när jag tilläggsisolerar åt mina kunder.

Som vindskydd skulle jag välja bort asfaboarden och istället använda en diffusionsöppen vindskyddsduk. Bison har en vit, svensktillverkad duk som är billig, enkel att montera och dessutom finns på de flesta byggvaruhus som Byggmax och K-rauta. Den rullas ut och stiftas fast i reglarna och sen förankras den med spikreglarna som spikas utanpå den. Eftersom rullen är 2,75 meter hög så täcker den utan problem de flesta väggar och sen är det lätt att skära av den i över- eller underkant när den monterats.

För att ytterligare underlätta arbetet, köp en häfthammare och häftstift. Jula har en häfthammare från Stanley som kostar ett par hundralappar och fungerar utmärkt. Jag klamrar ca 20000 stift i månaden och på fem år har jag bara slitit ut en sån. Rekommenderade stift av typ 140 (grön märkning på kartongen), längd 8 mm. Behöver inte vara rostfria då stiften främst bara ska hålla vindduken på plats tills spikreglarna spikats fast utanpå.

Glöm inte att eventuellt sätta ett galvaniserat ”museband” i underkant av panelen så slipper du oönskade gäster som kryper in i underkant av fasaden. Vill du göra ett ekologiskt museband så tar du en bit 28×70 som du lägger mellan de stående spikreglarna längst ner och borrar hål i (för luftningen) alternativt sågar små spår i och knackar bort med stämjärn. Möss har en förmåga att klämma sig in genom de minsta springor så gör inte hålen för stora bara.

Sist men inte minst så ska man alltid tänka sig för vid utvändig tilläggsisolering då det kan innebära att befintliga fönster hamnar långt in i fasaden samt att takfoten blir kortare. Det kan medföra att huset blir hålögt och ser uppsvällt ut. Samtidigt så blir ofta livslängden på fönster längre när de hamnar längre in i fasaden men det förutsätter omsorgsfullt monterade foder och fönsterbleck. Glöm inte bort överblecken som ska sitta ovanför fönstret. De ska monteras så uppviket på blecket sitter innanför panelen så vattnet inte rinner in bakom blecket.

Lycka till!

 

22 juni 2016 kl 08:46

Goran E

Stort tack för så utförligt svar!!

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.