Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Klinker i badrum

Forumindex Badrum/Våtrum Klinker i badrum

16 oktober 2017 kl 07:52

liv.ekerwald

Vi kommer att ha klinker på golvet i badrummet, satt av en traditionell golvfirma. Kompromissen är otroligt tråkig men den har vi nu accepterat. Vi har tänkt att väggarna skulle kunna vara bättre med råspont målat med linolja och vax, förutom kring duschen där vi kommer att sätta upp fibo skivan. I taket är det tänkt att sätta träfibercementskivor. Kakelfirman vill ha gipsskiva på väggen för att kunna sätta upp klinker 10-15 cm upp.  Utifrån och in är det timmer, vindpapp, isolering 120+45 träfiberskivor. Vad ska vi ha innanför dessa innan klinker och råspont?  Vänligen Liv och Lars

10 november 2017 kl 20:33
Ronny Östling
Ronny Östling

Regla upp med valfri regel/gles (skulle välja minst 34mm)

Isolera eller putsa upp mellanrummet så ni slipper utrymmet för möss och andra smådjur..

Om det ska vara godkänt av någon branshorganisation ex, PER, BKR så ska det enligt senaste rön vara 15 mm plywood och sedan gips, tätskikt.

Om det inte känns viktigt för er så skulle jag kunna tänka mig lerputsade väggar alt, putsad våtrumsskiva som alternativ. Själv har jag våtrumsmatta på golven samt i duschutrymmet.. sedsan kalkputs med vax på. (hög tid att lägga på ett nytt lager btw…pusst)

Jag skulle gärna testa glas på väggar och slippa allt det andra, någon som har testat?

Vänligen
Ronny

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.