Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Isolering på marken i avfuktad krypgrund

Forumindex Grundläggning Isolering på marken i avfuktad krypgrund

25 augusti 2018 kl 14:17

sven

Hej! Vi bor i ett 1700-talshus med timmerstomme och krypgrund. Grunden har fukt- och mögelproblem vilket har lett till hälsoproblem. Vi kommer att (och har redan börjat) öppna alla golv för att sanera.

När golven ändå öppnas, kommer vi att installera sorptionsavfuktare för att vara helt säkra på att inte problemet inte ska återkomma. Avfuktare fungerar bäst när det är både tätt och isolerat mot marken. Det vanliga verkar vara att man lägger makadam som kapillärbrytande lager underst, och på det något plastmaterial som både isolerar och är ”ganska” tätt (fullkomlig täthet anses inte nödvändig och man kan t.ex. skära hål i det för att tömma eventuella vattensamlingar).

Men jag ser att ni i allmänhet avråder från cellplast på http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/grundlaggning/ . Ni nämner hasopor/cellglas som ersättare, men när det gäller krypgrunder nämner ni det enbart i samband med bjälklagsisolering, inte som markisolering. Jag har också svårt att hitta andra källor som nämner cellglas som markisolering i krypgrund.

1. Hur beprövat är cellglas som markisolering i avfuktad krypgrund? Var kan jag läsa mer om det?

2. Rekommenderar ni några andra isoleringsmaterial när det gäller markisolering i avfuktad krypgrund?

3. Vilka är egentligen de konkreta problemen med cellplast? (Ni nämner ”miljöovänligt”, men på vilket sätt? ”Dåliga fuktegenskaper” gäller väl rimligen när det används i bjälklag, inte på marken i avfuktad krypgrund?)

• Detta ämne redigerades 7 timmar, 26 minuter sedan av  sven.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.