Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

IKEA-kök

Forumindex Byggmaterial IKEA-kök

12 maj 2019 kl 09:48

Markus Mattiasson

Hej!

Jag är ny på forumet och undrar hur det är med emissioner från material i IKEA kök? Specifikt tänker jag på modellen Kungsbacka: https://m2.ikea.com/se/sv/kok/serier-kungsbacka-pubdee27741.

Vad finns det för andra giftfria och miljövänliga alternativ till ett lågt pris?

12 maj 2019 kl 10:13
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej Markus.

Det är svårt för oss på forumet att hålla koll på alla produkter. Det blir ju ogörligt, men man kan hålla sig till några generella kriterier.
Först och främst, fråga tillverkaren/leverantören. Lagstiftningen är bättre än vad många vet om. Byggvaror skall ha en  varudeklaration. Där ska det bl.a. framgå emissioner av farliga ämnen.
Sedan kan man ha en försiktighetsprincip exempelvis:
– Undvik möbler, produkter som har spånskivor som stomme.
Spånskivorna i sig kan vara tämliga harmlösa ur emissionssynpunkt (men då ska de ha en varudeklaration som visar det). Spånskivor är dock inte att föredra ur hållbarhetssynpunkt.
– Undvik plast. Olika potentiella utsläppskällor, krackelerar eftet 10-15 år. Fossilbaserad. Hellre trä, metall ur hållbarhetssyn-punkt.
– vilka färger använts? Plast, olja, alkyd?
Så kan man fortsätta, ställ upp egna kriterier och välj utifrån dessa. Stirra er inte blind på inköpspris. Men bedöm noggrant hållbarheten. Vi måste tänka i generationsperspektiv.

Lycka till, Marcel

13 maj 2019 kl 18:25

Markus Mattiasson

Tack för informationen!

Jag ska ringa IKEA och fråga.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.