Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Drev och fogmassa trägolv

Forumindex Byggmaterial Drev och fogmassa trägolv

11 april 2018 kl 08:35

AlexThor

Hej,

Tack för en otrolig bra hemsida! =) Läste på er sida att det fanns lite mer ekologiska alternativ som kork och korkpasta samt rep. Håller på att renovera golvet hemma som just nu består av furuplank, som ska släpas och sedan tätas vid springorna. Hur väl fungerar de mer ekologiska alternativen? Är de flexibla? Spricker lätt? Kan man behandla dem precis som övriga golvet när det gäller slipning och olje/vaxbehandling?

16 april 2018 kl 14:30
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Hej!

Tack för det! Korkrep och korkpasta använd mycket, och delvis även inom konventionellt byggande,  i Tyskland. Vad jag förstår ska de fungera bra och ungefär på samma sätt som de vanliga alternativen. Mvh Cathrine

26 april 2018 kl 18:26

AlexThor

Tack för ditt svar. Jag har varit i kontakt med det polska företaget (http://kork24.se/) men inte fått ut så mycket av våra mailkonvetioner. De rekomenderar dock att inte användänka korkremsor mellan springorna ”<span style=”background-color: white;”><span style=”font-family: Arial;”>because the gap already exists.</span><span style=”font-family: Arial;”>
Strips are used when a new floor is laid and the strip is pressed against the other floor.” De hänvisar till fogpastan istället.
</span></span>

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka deras senaste svar, men det känns som att det visste borde funka med korkremsor som slås försiktigt ner mellan springorna. Jag tänkte beställa korkrulle som jag manuellt skär ut till remsor som passar till storleken på golvspringorna hemma. Vad tror ni?

Mvh Alex

26 april 2018 kl 18:28

AlexThor

Oj. Citatet från korkföretaget kom inte med så jag provar igen: ”<span style=”background-color: white;”><span style=”font-family: Arial;”> Cork stripes are not an option, because the gap already exists.</span><span style=”font-family: Arial;”>
Strips are used when a new floor is laid and the strip is pressed against the other floor.”</span></span>

17 maj 2018 kl 11:37
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej

Du kan också göra en blandning av trälim och sågspån för att få en tätningsmassa.

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.