Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Cellplast i kombination med annan isolering och grund

Forumindex Huskonstruktioner Cellplast i kombination med annan isolering och grund

06 april 2013 kl 18:28

Lina

Jag har ärvt ett tvåfamiljshus med källare. Det är byggt 1936, har källare med betongväggar och husväggar av grovt timmer. Förra sommaren tilläggsisolerades det med cellplast (allt utom mittsektionen på ena gaveln- den delen måste göras klart i sommar). Hur fungerar cellplasten i väggarna i kombination med grunden? Jag är rädd för att fukt från grunden kan komma in i väggarna som är så täta att det blir fuktproblem och mögel. Något tips på hur jag ska tänka och vad jag ska göra? Kan man isolera sista sektionen med något mer miljlövänligt som t.ex. lin, eller fungerar det dåligt ihop med cellplasten som finns i resten av huset? Tycker det är lite läskigt med nya material i gamla konstruktioner- grundtanken med hur huset fungerar borde kunna rubbas. Vill att huset ska vara så sunt och miljövänligt som möjlig! Hur ska jag gå vidare med renoveringarna?

24 april 2013 kl 22:03
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

En jättebra och svår fråga. Det är alltid mycket svårare när man inte kan välja rätt från början utan har att ta ställning till befintliga material. Du kan absolut isolera den återstånde sektionen med miljövänlig isolering. Hur du ska föhålla dig till den befintliga cellplasten är svårare att säga…hoppas att någon mer kan komma med input på detta.

03 oktober 2014 kl 11:29
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

hej. Cellplast är diffussiontät om den är tjockare än 50 mm. Men den är ju inte tät i skarvarna om inte dessa är gjorda för att vara täta. Hur dte hela kommer att uppföra sig är svårt att säga via ett forum, då måste man besiktiga på plats. Min åsikt är att cellplast bör undvikas pga att den är oljebaserad, dvs icke förnybar. I vissa fall kan den motiveras eftersom den har en stor energisparande kapacitet och lång hållbarhet i svåra miljöer. I väggar bör den absolut undvikas. Det finns betydligt lämpligare material.
Hälsn, marcel

06 oktober 2014 kl 00:27

bobra_38

cellplast är utmärkt som tilläggsisolering dock bör olika saker göras när man bygger med cellplast för att undvika nackdelarna. 1 för att undvika brand bör man ha skyddande skikt.2för att undvika fukt vid tjockt lager kan kapilärbrytande o fukttransporterande lager mot organiskt lager ordnas med glasfiberväv o ventilation 3mekaniska förstärkningar för ytskivor fixturer reglar måste göras utan läckage o på rätt sätt.Cellplast har många fiender som inte vet hur miljövänligt materialet är.Jag har byggt helt hus i cellplast betong med fantastiskt resultat

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.