Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Bo i container

Forumindex Huskonstruktioner Bo i container

03 oktober 2014 kl 11:31
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hejsan!

Jag har planer på att låta tillverka ett litet hälsovänligt hus (för allergiker) med minimalt / inget av kemikalier & mögel.

Nu undrar jag, vad tror ni om att bygga om en container?? Går det att få ett vettigt inomhusklimat i en sådan??
Hur blir det med fukt?? Och vad för isoleringsmaterial kan man använda?? Hampa??

Med Vänliga Hälsningar / Veronica

03 oktober 2014 kl 11:33
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej Veronica!

Kul med nya idéer. En container som sådan är inte vidare bra som hus. Dålig isolering (stål leder värme bra) och dålig ventilation.

Nu är fördelen att en sådan säkert är billig att införskaffa och med lite sund förnuft och bra material kan man göra om till ett vettigt boende, fastän ganska kompakt.

Jag lägger mig inte planlösningen (jag är nog inte rätt person för det, men ändå nyfiken på hur du tänkt lösa den)

Bra isolering är exempelvis cellulosa isolering av typen ekofiber, iCell, warmfiber m m, se ekobyggportalen.
>Moderna hus har idag ca 300 mm isolering i väggarna med så lite köldbryggor som möjligt. Tak har idag ca 500 mm, golv minst 300.

En container är mer eller mindre lufttät. Passivhustekniken går mycket ut på att göra husen så täta som möjligt. MEN hus ska andas hör man ofta! Nej inte huset, det är människorna i huset som ska andas, ren luft. Därför är ett bra ventilationssystem viktigt i ett sådant bygge. Det som finns på marknaden är för standardvillor, dvs ca 120 m2 Det finns sk lägenhetsaggregat för lägenheter om ca 70 m2 eller större. Det kan alltså bli problem att hitta en sådan lösning som inte är överdimensionerad. Jag antar att du vill bygga ett energisnålt hus. Ventilationen går att läsa på annat sätt, men då blir det mindre energieffektivt.
Självklart ska det vara solenergi! Solpaneler för varmvatten och solceller för 12 Volt elsystem (mindre risk för elöverkänslighet).

Det är mycket att tänka på, men stod människan på månen 1969, så ska det gå att bygga såsom du tänker. Det är väl en resursfråga, tid, pengar, kunskap.
Hör gärna av dig och rapportera hur det fortskrider.
Hälsning, Marcel

06 oktober 2014 kl 01:04

bobra_38

Cellplast eller annan ekoisolering passar utmärkt och för ca 7000 finns värmeväxling o ventilation o elvärme

14 oktober 2014 kl 11:34
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Hej bobra! Cellplast baseras på olja och kräver mycket energi vid framställning. Den är dessutom mycket brandfarlig och fuktkänslig. Med bakrund av detta anser jag inte att det går att kalla cellplast för ekoisolering. MVH Cathrine

15 oktober 2014 kl 09:47
Marcel Berkelder
Marcel Berkelder

Hej bobra! Utveckla gärna dina tankar om ”för ca 7000 finns värmeväxling o ventilation o elvärme”
Jag tror mig vara ganska insatt i den här typen av frågor, men ditt inlägg tillför inte något nytt än möjligen att nyfikenheten triggas. Hur går det till? Vad menar du med värmeväxling? Hur får du ihop det du skriver för 7000? (dollar möjligen?)
Spännande är utvecklingen av nya ”plast”produkter. Det utvecklas t ex polystyren (=cellplast, styrofoam är ett produktnamn) baserad på mjölkprotein och lera. Den är biologisk nedbrytbar. Det är även polystyrenliknande isoleringsmaterial på gång som görs med hjälp av svamp. Hälsning Marcel

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.