Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

Att prioritera vid husbygge?

Forumindex Övrigt Att prioritera vid husbygge?

24 oktober 2016 kl 23:47

Martina Brändström

Hej!

Vi har precis påbörjat ett bygge (totalentreprenad) och jag försöker nu fördjupa mig i materialval etc för att få ett så hälsosamt hus som möjligt för min familj.

Skulle därför vara oändligt tacksam om någon skulle vilja ge mig sin top-prio lista på vad jag bör tänka på/undersöka nu. Ev jättefällor vi kan hamna i? Har kommit fram till följande:

– Se över alla materialval och försöka se till att miljömärkta väljs.

– Se till att spånskivor i väggar ej innehåller oreglerat med formaldehyd. Att skivorna vädras innan de sätts in.

– Att ev lim i golv är naturlim

SUPERtacksam för all input.

Mvh

Martina

12 december 2016 kl 20:14
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Hej, Väldigt generellt är min uppfattning att i första hand välja rena naturmaterial som trä, natursten,klinker mm och spec se upp med byggvaror som innehåller mkt kemikalier, tex spånskivor( råspont och gips kan va alternativ i en regelvägg) , lim, fogmassor samt plaster. Greenpeace har tagit fram plasttriangeln, en illustration över olika plasters miljöfarlighet med PVC i toppen. Läs gärna mer under de olika materialgrupperna på portalen. Lycka till// Mvh Cathrine

31 mars 2019 kl 09:30
Robban
Robban

Om du menar PVC-fönster så är dom mer miljövänliga än träfönster, dom behöver inte impregneras, karmarna är av återvunnen pvc, och kräver mindre energi vid tillverkning än trä/trä-alu, dom behöver inte målas om och därför inga transporter, dom är mer brottsäkra än trä, dom självslocknar efter ca 10 min och trä fönster behöver släckas  med släckare. och alla Europeiska PVC-fönster har en livslängd på över 30 år (titta på SP statens provningsanstalt hem sida om fullskalig testen).

Här är en länk till en annan sida : http://www.pvcfonster.se/allt-om-pvc-fonster/pvc-livslangd

Jag har fler länkar om bygg och material: http://ribons.se/

Jag säljer inget utan bara informerar

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.