Vid problem med forumet, kontakta webbmästaren.

alternativ till tryckinpregnerade trädäck?

Forumindex Byggmaterial alternativ till tryckinpregnerade trädäck?

20 mars 2014 kl 08:20

Fumana

Nu står trädäckssäsongen för dörren. Det moderna ”dansbaneeländet” verkar aldrig ta slut och ett trädäck tycks aldrig kunna bli stort nog. Även jag tycks ha trillat dit och planerar nu ett litet altanbygge. Men tryckinpregnerat virke kommer inte över min tomtgräns! Alternativ som OrganoWood och Sioo impregnering saluförs som miljövänliga, men vad säger ekobyggportalen?

30 april 2014 kl 03:29
Cathrine Bülow
Cathrine Bülow

Sent svar..men ja du har rätt. Avstå från tryckimpat! Satsa på bra virke. Vad Organo Wood och Sio beträffar tror jag att de är helt ok produkter.Har inte hört något annat iaf.Det verkar så när de beskriver vad de innehåller och de är ju sundahusklassade( iaf Organo). Lycka till!
PS. Marktegel el klinker är ju annars jätefint och mer hållbart ..men det beror ju på vad man vill ha och hur förutsättningarna ser ut.

31 december 2018 kl 19:37
Robban
Robban

varför pratar du inte med din lokala sågverk (inte bygghandel) och frågar honom/henne om dom kan få tag på Ek eller Ask och kapa upp ett ant Kvm till dig? oftast kostar Eken bara en 1/8 av byggvaruhusen. Själv köpte jag Ek till en ute plats på 40 Kvm för 11,500  Kr (billigare än tryckt) stolpar, bärlinor och trall

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.